Att snabbladda bilen längs vägarna är ett måste om man vill kunna åka långa sträckor utan att det tar flera dagar. Det flesta bilar levereras med ett laddkort som ger olika priser på olika laddnätverk. Till Polestar följer det tex med ett Plugsurfing-kort som ger mycket bra priser på Ionity.

Snabbladdning är inte krångligare än att ladda elbilen hemma. Oftast kan du använda laddkortet som följer med bilen till alla nätverk. Om man vill vara lite om sig och kring sig kan kolla vilka priser man får med laddkortet. Ibland blir det billigare att använda laddarföretagets egen app.

Laddnätverk

Tesla har byggt ett eget laddnätverk som fungerar för Teslas bilar. Nu har de även börjat öppna upp och säljer ström till oss andra på många stationer. En lite utmaning i det är att laddkontakten inte alltid är monterad på samma plats som på en Tesla på andra bilar. Det är relativt korta kablar på laddarna men det funkar om man är lite kreativ när man parkerar.

Flera andra biltillverkare har gått ihop och bildat Ionity, som är ett nätverk av snabbladdare med en effekt på upp till 350 kW. Jag väljer alltid Ionity om jag kan och bilens GPS är inställd på det. Ionity fungerar över hela landet upp till Sundsvall. I Norrland får man tyvärr helt enkelt ladda hos någon annan.

Det finns flera andra separata laddnätverk som drivs av exempelvis Vattenfall med InCharge, Fortum med Charge & Drive och Eon. Flera mackkedjor erbjuder idag snabbladdning.

Jag försöker alltid planera resan så att jag laddar när jag tar en mat eller fikapaus. På så sätt blir laddtiden inbakad i en rast jag ändå skulle göra. Tyvärr finns det mycket att önska när det gäller matutbud vid våra snabba laddarstationer i Sverige. Många finns vid bensinmackar men bensinmackar kanske inte alltid är mitt val av matställe. Det skulle vara trevligt om det fanns bättre restauranger vid laddarna. Med tiden kommer säkert detta.

Sliter snabbladdning på batteriet?

ViBilägare skriver så här om snabbladdning: “Ja, i viss mån sliter snabbladdning mer på batteriet än långsamladdning. Men det skiljer ganska mycket mellan olika elbilar. Vissa bilmärken är nämligen bättre på att hantera snabbladdning och batteristatus med särskild mjukvara.

Rent generellt är det ingen fara att snabbladda sin bil relativt ofta. Nya elbilar brukar ha en batterigaranti på åtta år, men efter det kan den så kallade degraderingen (hur mycket kapacitet som batteriet tappar) i vissa fall gå snabbare, särskilt om elbilen snabbladdas varje dag eller kanske till och med flera gånger samma dag.”

För att kunna köra obehindrat genom Sverige och Europa måste vi kunna snabbladda. Bilarna och tekniken blir bättre och bättre på att ta hand om den höga effekten. Det finns idag många olika och spännande forskningsprojekt runt om i världen som kommer skapa bättre bilar för framtiden. Just nu är det som Stenmark sa: “Bar å åk!”